Home » » Hadis tentang Nazak / Mayit, kuburan dan Larangannya

Hadis tentang Nazak / Mayit, kuburan dan Larangannya

Posted by E-Learning on Monday, June 8, 2015


Apabila kita menziarahi orang yg sedang Nazak ia tidak sama dengan keadaannya dgn menghadapi orang sakit kerana orang yg sedang Nazak itu ia berada diambang kematian, MAKA perkara yg sabit dari Hadis Nabi s.a.w yg soheh diriwayat oleh Imam Muslim ialah mentalqinkannya dengan ucapan "Laa Ilaaha Illallah". Maka tiada ada Bacaan Yassin atau apa2 bacaan Quran yg dicontohkan atau dianjurkan oleh Nabi s.a.w utk dibaca kepada orang yg sedang nazak MELAINKAN hanya mengajarkan simati itu dgn ucapan tauhid tersebut.



Apabila seseorang itu telah sampai ajalnya maka perintah dari Nabi s.a.w adalah utk segerakah menguburkan jenazah spt yg disebut di dalam hadis Imam Bukhori. Kebiasakan kita menunggu waris, ada yg biarkan mayat hingga 2 3 hari, perkara ini dilarang. Di dalam hadis yg sama kata Nabi s.a.w lagi dengan menyegerakan menguburkan mayat itu, jika mayat itu baik maka kamu telah menyampaikan kepada kebaikannya dan jika ia tidak baik bererti kamu telah menghindarkan bahaya daripadamu." Ketahuilah bahawa tidak ada saranan/contoh/perintah daripada Nabi mahupun para sahabat r.a utk membaca Yasin/Al-Fatihah kepada mayat samada ia belom dikebumikan atau telah dikebumikan, namun terdapat beberapa hadis yg martabatnya tidak sahih, dhoif dan palsu tentang hal demikian.

DIJELASKAN oleh Nabi s.a.w apabila mati anak adam itu ia tidak mendapat apa-apa manfaat lagi kecuali: 
1) DOA anaknya yg soleh 
2) Sedekah Jariah SEMASA HIDUPNYA 
3) Ilmu yg diajarkannya, 
Hadits ini riwayat Muslim, Abu Dawud, At-Tirmidzi, Nasa’i dan Ahmad.

 Imam Syafie Rahimahullah turut menjelaskan di dalam kitab tafsir ibnu kasir, pahala bacaan Quran seperti yassin & al-fatihah tidak sampai kepada simpati karena Nabi s.a.w telah menjelaskan hanya 3 perkara sahaja dan beliau mengambil nas dari surah an najm, ayat 39 Firman Allah "Dan bahawa sesungguhnya tidak ada balasan (pahala) bagi seseorang itu KECUALI apa yang diusahakannya"

Maka mana mungkin orang yang hidup baca Quran, simati pula yg mendapat pahala. Begitulah yg disandarkan kepada Firman Allah SWT itu. SETERUSNYA menjadi tanggungjawab fardhu kifayah untuk memandikan dan mengkafankan serta solatkan jenazah serta segera mengkebumikan. Jika tidak ada orang yg menguruskan maka seluruh masyarakat di kawasan itu akan menanggung dosa besar. 

Kata Nabi s.a.w "Sesiapa yang ziarah jenazah seorang muslim dengan penuh perasaan keimanan, dia tetap ada bersama mayat sehinggalah mayat tadi disolatkan dan turut serta sehingga selesai ia dikebumikan, maka dia pulang dengan mendapat 2 qhirad. Setiap satu qhirat ganjarannya sama seperti gunung Uhud. Dan sesiapa yang solat jenazah, kemudian dia pulang tanpa menunggu sehingga mayat tersebut dikebumikan, sesungguhnya dia hanya mendapat 1 qhirat sahaja". Hadis riwayat Bukhari. 

C) MENGUSUNG JENAZAH KE KUBURAN

Adalah menjadi perkara bid'ah yg mungkar apabila jenazah dibawa keluar untuk dikebumikan lalu dibacakan Al-Fatihah 3 kali dgn 3 langkah sebelum diusung, perkara ini tidak pernah dilakukan oleh nabi s.a.w para sahabat dan tidak pernah disebutpun oleh kesemua imam2 mazhab. Kata Nabi s.a.w 

 "apabila mayat telah berada di dalam keranda jika yg mana mayat itu orang yg soleh maka ia akan berkata ‘Segerakanlah aku, segerakanlah aku , dan apabila seorang mayat itu buruk diletakkan dalam keranda mayat, ia berkata : ‘Sungguh celaka, kemanakah kalian akan membawaku ?”, Hadis Imam Bukhori .

D) ADAB SEMASA DIKUBURAN

MENGUCAPKAN SALAM KEPADA AHLI KUBUR
Sunnah mengucapkam salam ketika masuk ke kawasan kuburan . Salam yg Nabi ajarkan spt berikut

 'السَّلَامُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الدِّيَارِ مِنْ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُسْلِمِينَ وَإِنَّا إِنْ شَاءَ اللَّهُ لَلَاحِقُونَ أَسْأَلُ اللَّهَ لَنَا وَلَكُمْ الْعَافِيَةَ

“AS SALAAMU ‘ALAIKUM AHLAD DIYAARI MINAL MUKMINIIN WAL MUSLIMIIN WA INNAA INSYAA`ALLAHU BIKUM LAAHIQUUN ASALULLAHA LANAA WALAKUMUL ‘AAFIYAH"

(Semoga keselamatan tercurah bagi penghuni (kubur) dari kalangan orang-orang mukmin dan muslim dan kami insya Allah akan menyulul kalian semua. Saya memohon kepada Allah bagi kami dan bagi kalian keselamatan.” (HR. Muslim) 


Apabila sampai kekuburan sunnah membuka kasut kerana Nabi s.a.w menanggalkan kasut ketika masuk ke tanah perkuburan [HR an-Nasa’i, Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah], Di dalam Hadis yg lain ketika sahabat menemani Nabi s.a.w melalui perkuburan kaum Muslimin, baginda terlihat seorang lelaki berjalan di antara kubur dengan memakai terompah, maka baginda pun bersabda, 

"Wahai orang yang memakai terompah, lepaskanlah kedua terompahmu itu. Maka orang tersebut memandang dan ketika bahawa yang dipandang itu adalah Rasulullah, dia pun segera melepaskan kedua terompahnya lalu melemparkan keduanya". (HRiwayat al-Baihaqi)

WANITA DI KUBURAN

Permasalahan larangan wanita ke kuburan adalah khilaf dikalangan fuqaha namun kesimpulan yg telah dibahas oleh para ulamak adalah Agama tidak melarang wanita untuk ziarah kubur dan tidak ada larangan pula bagi wanita haid untuk menziarah kuburan kerana ziarah kubur tidak sama dengan ibadah seperti soalat, puasa, tawaf. NAMUN TIDAK DIGALAKKAN WANITA untuk menziarah kubur dan menjadi larangan wanita yang KERAP menziarah kubur melalui hadis Imam At Tirmidzi .

PERKARA YANG DILARANG

Wanita bersolek dan memperhiasakan diri haram mendatangi kuburan.
Haram duduk diatas kuburan, kata Nabi s.a.w 

"Duduk diatas bara api lebih baik dari ia duduk diatas kubur" (Soheh Muslim).

Haram membina binaan, renovation pada kuburan, Hadis Oleh Imam Muslim.
Haram menulis2 kuburan(mengapur/cat) meskinpun ayat Quran, Hadis Oleh Imam Muslim.-Mencerca/memburuk2kan simati (Hadis Bukhori)

AMALAN YG DIBENAR DIKUBURAN

Berdoa:Dari Aisyah radhillahu ‘anha, bahwa Nabi shallallahu’alaihi wa sallam biasa keluar menuju (pekuburan) Baqi’, lalu beliau mendoakan kebaikan untuk mereka. 

‘Aisyah pernah bertanya tentang hal itu, lalu beliau menjawab, ‘Sesungguhnya, aku diperintahkan untuk mendoakan kebaikan bagi mereka.‘” (HR. Ahmad. Hadits ini dinyatakan shahih oleh Syaikh al-Albani dalam Ahkamul Janaiz).

Nabi s.a.w melarang keras orang yg membaca yasin/berzikir/bertahlil dikuburan menerusi Hadis Imam Bukhori/Muslim kerana amalan2 itu adalah amalan yang harus dilakukan dirumah untuk amalan diri sendiri dan bukan untuk dibacakan kepada mayat. Kubur bukan tempat ibadah.
Tidak pernah dilakukan oleh Nabi s.a.w serta para sahabat r.a dan tidak ada satupun hadis yg menerangkan bahwa Nabi s.a.w mentalqinkan jenazah yg telah dikubumikan.
PERKARA YANG MENJADI ADAT TETAPI BUKAN DARI AJARAN AGAMA
1) Tabur Bunga
2) Menyiram Air
3) Menjadikan 1 syawal sebagai waktu untuk ziarah
4) Memacak payung atau pokok.
Tidak ada hak seseorang itu untuk mencampurkan adat didalam urusan agama.

AMALAN YANG HIDUP UNTUK MENOLONG SIMATI
Tidak ada apa2 amalan yg mampu untuk orang yang hidup menolong simati melainkan hanya DOA anak yang soleh. Bukan dari ajaran agama untuk mensedekah bacaan Al-Quran atau tahlil ke pada simati kerana Nabi s.a.w telah menghadkan 3 perkara menerusi Hadis Riwayat Imam Muslim. Jadi manfaat untuk amalan simati yang mampu menolongnya hingga ke alam kubur adalah doa anaknya yg soleh, ilmu yg ia pernah ajarkan dan dimanfaatkan serta sedekahnya yang masih dimanfaatkan.

MENDATANGI MAJLIS KENDURI ARWAH & TAHLIL
Rujukan Kitab Al-Um(Halaman 248), Imam Syafie dan para ulama muktabar yang bermazhab Syafie telah mengharamkan berkumpul beramai-ramai dan menyediakan hidangan makanan di rumah si Mati untuk tujuan kenduri arwah, tahlilan, yasinan dan menghadiahkan (mengirim) pahala bacaan al-Quran kepada arwah si Mati Mereka berdalilkan al-Quran, hadis dan athar-athar para sahabat yang sahih sebagaimana yang dikemukakan oleh mereka melalui tulisan-tulisan di kitab-kitab mereka. Mereka tidak mungkin mengharamkan atau menghalalkan sesuatu mengikut akal fikiran, pendapat atau hawa nafsu mereka semata, pastinya cara mereka mengharamkan semua itu dengan berdalilkan kepada al-Quran, as-Sunnah dan athar dari para ulama yang bermanhaj Salaf as-Soleh.

MATI PADA HARI JUMAAT
Kata Nabi s.a.w 
"Setiap Muslim yang meninggal pada hari Jum’at akan dijaga oleh Allâh dari fitnah kubur.(HR. Ahmad dan Tirmidzi; Dinyatakan kuat oleh syaikh al-Albâni dalam Ahkâmul Janâiz, hlm. 35)

Hadis ini banyak conflict dikalangan fuqaha tentang perawinya kerana terlalu banyak kesinambungan nasabnya, namun Al-Albani memberati akan kebenarannya dan mengatakan ia boleh jadi Hassan ATAU SOHEH.

Lalu bagaimana kalau yang meninggal pada hari itu adalah pelaku maksiat bahkan pelaku dosa besar misalnya? Menurut aqidah ahlussunnah jika seorang Muslim meninggal dunia sedangkan ia dalam berada dalam kemaksiatan, misalnya melakukan dosa-dosa besar, seperti zina, menuduh wanita Muslimah berzina, atau mencuri maka urusan mereka dibawah kehendak Allâh Ta'âla. Jika Allâh Ta'âla berkehendak maka Dia akan mengampuni dosa hamba tersebut dan jika tidak, maka Dia akan menyiksanya terlebih dahulu, lalu si hamba tadi akan dimasukan ke dalam surga, sebagaimana firman Allâh Ta'âla yang artinya: 

"Sesungguhnya Allâh tidak akan mengampuni dosa syirik dan Allâh mengampuni dosa yang selain dosa syirik itu, bagi siapa yang dikehendaki-Nya."(QS. An-Nisâ/4:48)

source : fb.com


Hosting Unlimited Indonesia

0 comments:

Donate Bitcoin :
19QsXRcfUEKW9AVbGkJFB6WJPvn6uRboNr